Close
Populära sökningarNyheterVäskorBältenAccessoarerBästsäljareOutlet
KUNDSERVICE

Hur kan vi hjälpa dig?

Här har vi samlat svar på våra vanligaste frågor. Hittar du inte svaret på din fråga, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice via mail: online.support@saddler.com . All kommunikation sker på svenska eller engelska.

Vanliga frågor

Vilka betalsätt finns?

Du kan välja att betala direkt, mot faktura med betalning inom 30 dagar eller uppdelat över en längre tid. Vi accepterar kortbetalning med MasterCard, Maestro eller Visa, samt betalning med Swish, Apple Pay och Trustly direktbetalning.


Betala direkt

När du väljer att betala direkt kan du göra det antingen med kort, Swish, Apple Pay eller Trustly. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på ditt konto och pengarna dras först när varorna skickas.


Fakturabetalning

Betalning mot faktura utfärdas och tillhandahålls av Saddler’s partner Klarna. Klarna erbjuder en trygg och enkel handelsupplevelse. Dina kortuppgifter behövs aldrig, och du betalar alltid efter att ha mottagit din beställning.


• Betala inom minst 30 dagar

• 0:- i fakturaavgift

• Möjlighet till delbetalning


Fakturan skickas till din e-post när din order är hanterad. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Om betalning inte sker före förfallodatum kommer en påminnelsefaktura att skickas med en påminnelseavgift. Om fakturabeloppet är under 60 kr är påminnelseavgiften 29 kr, medan den är 60 kr om beloppet överstiger 60 kr. En kreditprövning utförs vid köptillfället och kan innebära att en kreditupplysning tas. Du kommer då att få en kopia av kreditupplysningen via post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.


Klarna utför en kreditkontroll vid fakturabeställning. Om din kreditansökan inte godkänns, nekas du kredit och vi ber dig använda ett annat betalningsalternativ. Klarna behandlar personuppgifter för kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Vid kontakt med Klarna används ditt personnummer som kundnummer.


För mer information om Klarnas tjänster eller frågor om dem hänvisar vi till klarna.com eller Klarnas kundtjänst.



Hur skickas min faktura?

En separat e-post med länk till fakturan kommer att skickas till dig från Klarna. Betalning via Klarna faktura erbjuder en trygg och enkel köpupplevelse. Dina kortuppgifter behövs inte, och du betalar alltid efter att ha mottagit din beställning.


Få en överblick över dina fakturor och orders, genom att logga in i Klarnas app och följ dessa steg:

1. Navigera till avsnittet “Betalningar” för att se en sammanfattning av dina fakturor och orders.

2. Välj en specifik order för att få tillgång till betalningsinformationen.

Observera att när din order behandlas av oss, skickar Klarna en faktura till din e-postadress. Om du inte hittar fakturan från Klarna i din inkorg, vänligen kontrollera din skräppost.


Viktigt att notera: Om du har skyddad identitet, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst för ytterligare assistans och information.


Det dras ingen rabatt när jag lägger min beställning

Om du har en rabattkod, så lägger du till den själv i kassan genom att ange koden i det angivna fältet placerat under de valda artiklarna.


Notera att rabattkoden inte appliceras automatiskt i kassan, eller kan kombineras med andra rabattkoder.


Om koden inte fungerar, kontrollera att giltighetstiden inte har löpt ut, samt att koden är giltig på den typen av produkt du valt, tex rabatterade produkter. I annat fall vänligen kontakta vår kundservice på online.support@saddler.com så hjälper vi dig.


Hur använder jag min rabattkod?

Om du har en rabattkod, lägger du till den själv i kassan genom att ange koden i det angivna fältet under de valda artiklarna.


Notera att rabattkoden inte appliceras automatiskt i kassan, eller kan kombineras med andra rabattkoder.

Beställning och leverans

Vad kostar frakten?

Vid köp inom Sverige erbjuder vi alltid ett fritt fraktalternativ. Kostanden för frakten redovisas tydligt i kassan och bestäms utifrån vilken transportör och metod du väljer.


I Norge, Danmark och Finland erbjuds ett fritt fraktalternativ vid köp över 400 kr. Övriga länder debiteras normalt en standardfrakt om 8 EUR. Fraktkostnaden redovisas tydligt under beställningsprocessen, innan du slutför beställningen. Kan vi inte leverera alla varor du beställt samtidigt så tar vi inte ut ytterligare fraktkostnader för efterföljande leveranser av samma slag som den första.


Hur lång leveranstid har ni?

Den förväntade leveranstiden av din beställning framgår i kassan.

Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från beställningsdatum. Vi stävar efter att skicka produkterna senast dagen efter beställning. Vänligen notera att vid hög belastning kan leveransen fördröjas med 1-2 arbetsdagar.


Viktigt: På grund av det höga antalet beställningar och det stora paketflödet hos våra fraktpartners under november och december kan leveransen av ditt paket bli försenad jämfört med den beräknade leveranstiden som anges i kassan.


Läs mer om våra leveranser här

Kan jag själv välja utlämningsställe?

Ja, val av utlämningsställe bestäms utifrån vilken transportör du väljer i kassan.



Vilka leveransalternativ finns?

PostNord ombud

Du väljer själv vilket ombud du vill att paketet ska levereras till i kassan.

Du kommer att få ett sms och ett mail skickat till dig när ditt paket är redo för upphämtning. Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket.

Undantag – små och stora paket

Observera att små och lätta paket kan kommat att skickas som varubrev till din fakturaadress, medan större paket kan bli hemleverans. Du kan se var ditt paket levereras via spårningslänken i din leveransbekräftelse.


PostNord paketbox

Standardleverans till utvald PostNord paketbox.

Vid val av PostNord utlämningsställe kan du även välja en närliggande PostNord paketbox. För att hämta ut ditt paket behöver du PostNord-appen och Mobilt BankID för legitimering. Du har 7 dagar på dig att hämta paketet. Observera att om paketet är för stort för skåpet skickas din order i stället till ett närliggande utlämningsställe baserat på din fakturaadress.


DHL ombud

Du väljer vilket ombud du vill att paketet ska levereras till vid beställning. När paketet har nått ditt valda ombud får du en avisering att hämta ut det med legitimation och kolli-ID. Du har 7 dagar på dig att hämta ditt paket. Efter tre påminnelser returneras paketet till DHL för vidare instruktioner från avsändaren.

Läs mer om DHL här>


Budbee box

Leverans till utlämningsbox nära dig. När leveransen är på väg, kan du följa den i appen eller via SMS. Hämta enkelt ut ditt paket med koden du får vid leveransen. Om du inte hämtar ut det inom 7 dagar returneras det till oss. Tillgängligt i Stockholm, Göteborg och Malmö.


Budbee home

Hemleverans mellan 16:30-22:30. Du kan följa din leverans i realtid för exakt tidsinformation. Observera att om du begär att leveransen ska lämnas utanför din dörr, är du själv ansvarig för paketet så snart chauffören har lämnat det.


Instabox

Leverans till utlämningsbox nära dig. Du får ett SMS med öppningskod när ditt paket finns i skåpet. Identifiering med mobilt bank-ID kan krävas beroende på paketets innehåll. Om du inte hämtar paketet inom 3 dagar returneras det till Instabox-terminalen. Inom 10 dagar kan du beställa en ny utkörning till samma eller ett annat skåp utan extra kostnad.


Hur kan jag följa/spåra min leverans?

När din order har skickats kommer du att få ett separat e-postmeddelande med en länk för spårning.


Du kan även spåra ditt paket under spåra din order. Här kan du spåra ditt paket från oss med hjälp av ordernummer eller spårnings-ID, tillsammans din mailadress.

Kan jag få kvitto med moms på mitt köp?

All betalning sker via Klarna (faktura, kort, delbetalning och direktöverföring). Din faktura eller ditt kvitto kommer därmed att utfärdas direkt från Klarna. Det händer att fakturan eller kvittot från Klarna inte visar moms, därför får du moms redovisat i din orderbekräftelse från oss. 


Behöver du ytterligare information gällande din betalning, vänligen kontakta vår kundservice på online.support@saddler.com så hjälper vi dig.

Byten, retur och reklamation

Hur lång ångerrätt har jag?

Du har 14 dagar på dig, från den dagen du tar emot ditt paket, att returnera eller byta dina varor.


Förlängd ångerrätt under Jul

Köp gjorda från och med 12 november kan returneras fram till 6 januari 2025.

Hur gör jag för att returnera en produkt?

1. Förbered din retur

Fyll i returformuläret med de produkter du önskar returnera. Placera därefter produkterna och det ifyllda formuläret i returpaketet.


2. Så här returnerar du produkten baserat på ditt valda fraktalternativ:


PostNord, DHL eller Bring:

En returfraktsedel ligger med i paketet. Fäst returfraktsedeln på utsidan av kartongen och se till att täcka den gamla etiketten för att säkerställa korrekt hantering av returen.


Instabox:

Bokning av returfrakten görs enklast via deras app eller på Instabox hemsida. Paketet måste lämnas i skåpet inom 1 timme efter bokning. Ingen returfraktsedel behöver fästas – Instabox hanterar detta.


Budbee:

Returfrakten bokas via Budbees app. Paketet måste lämnas i skåpet inom 2 timmar efter bokning. Ingen returfraktsedel behöver fästas – Budbee hanterar detta.


Läs mer om villkor för retur och reklamation här

Hur lång tid tar det att få tillbaka pengarna efter jag gjort min retur?

Återbetalningen för ditt köp sker på olika sätt beroende på vilken betalmetod du använt. Normalt tar det 2-5 bankdagar att hantera en återbetalning.


Direktbetalning: Beloppet betalas tillbaka till kontot som du angav i samband med betalningen.

Faktura: Köp gjort via Klarna betalas tillbaka direkt returen är hanterad hos oss på Saddler.

Delbetalning: Beloppet kommer att dras av på din totala skuld, eller tar Klarna kontakt med dig som kund för att fråga efter utbetalningsuppgifter.


För mer information eller frågor, hänvisar vi till klarna.com eller Klarnas kundtjänst.


Hur gör jag om jag vill reklamera en produkt?

Produkter med fel eller defekter reklameras till mailto:online.support@saddler.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet på din produkt.


Läs mer om villkor för retur och reklamation här

Hur gör jag om jag vill byta en produkt?

Vill du göra ett byte av en produkt så gör du en retur enligt anvisning som du hittar här och lägger sedan en ny order i butiken.


Läs mer om villkor för retur och reklamation här

Artikelfrågor

Artikeln är slutsåld. När kommer den åter i lager?

I dagsläget erbjuder vi inte möjligheten att få en avisering när en artikel är åter i lager. Vi rekommenderar dig att bli prenumerant på vårt nyhetsbrev eller att följa oss i våra sociala medier, för att ta del av nyheter och notiser om när populära produkter är åter i lager.

Kan jag få ett meddelande när artikeln är åter i lager?

I dagsläget erbjuder vi inte möjligheten att få en avisering när en artikel är åter i lager. Vi rekommenderar dig att bli prenumerant på vårt nyhetsbrev eller att följa oss i våra sociala medier, för att ta del av nyheter och notiser om när populära produkter är åter i lager.

Artikeln är slutsåld, kan ni rekommendera en liknande produkt?

För att hitta en liknande produkt, rekommenderar vi att använda vår filterfunktion. Välj först den relevanta produktkategorin och sedan "Filter" i det övre vänstra hörnet bredvid produktlistan. Därefter kan du filtrera på önskad färg, yta, metall och dimension för att hitta en produkt som passar dig.

Behöver jag impregnera produkten, vilka skötselråd rekommenderar ni?

Våra produkter har ett bra grundskydd, men det är viktigt att använda dem regelbundet. Läder är ett levande material som naturligt innehåller oljor och fetter. Genom användning avges dessa, vilket ger produkten självsmörjande egenskaper och långvarigt skydd.


Läs mer om skötselråd här

Hur vet jag vilken storlek bälte jag behöver? Hur mäter jag för att välja rätt storlek?

Vi förstår att det kan vara knepigt att välja rätt storlek när du köper ett bälte. För att göra det enklare för dig har vi utvecklat tre smidiga metoder. Du kan välja baserat på centimetermått, din byxstorlek eller utgå från ett befintligt bälte.


Gå till storleksguide för Herr

Går till storleksguide för Dam


Är det nickel i metallen?

Våra produkter använder "nickelfria" metalldetaljer och genomgår regelbundna tester för att säkerställa att de uppfyller både våra och rådande lagstiftnings krav. Trots detta är det viktigt att notera att produkter av metall eller metallegeringar sällan är helt fria från nickel. Våra produkter följer dock riktlinjerna från Kemikalieinspektionen, som sätter gränsvärdet för nickelutsläpp.


Läs mer om våra material här

Butiker och återförsäljare

Har Saddler egna butiker?

Nej, Saddler har inga egna butiker, men våra produkter finns tillgängliga hos ett flertal återförsäljare.


Vi listar våra svenska återförsäljare här

Vilka återförsäljare har ni i min region?

Vi listar våra svenska återförsäljare här

Vilken butik har köpt varan så jag kan åka och titta på den?

Tyvärr har vi ingen tillgång till information om våra återförsäljares lagersaldon. För att få uppdaterad information om tillgängligheten av våra produkter, vänligen kontakta din närmaste återförsäljare.


Vi listar våra svenska återförsäljare här

Kontakta oss

Hittar du inte svaret på din fråga? Då är du varmt välkommen att kontakta oss via mail eller telefon.




Vi svara på mail inom 24h helgfria vardagar.


E-mail: online.support@saddler.com




Vi svara på telefon helgfria vardagar mellan kl. 10.00-12.00 & 13.00-14.00


Telefon: 0046300-154 00




Är du ett företag eller återförsäljare?


Vänligen kontakta: customer.support@saddler.com